Servikal Erezyon

(Rahim Ağzında Yara)

SERVİKS: Rahim boynunun bir diğer adıdır. Rahimin vajinaya açıldığı yerdir. Gerçekten güçlü bir kastır. Normalde oldukça sıkı şekilde kapalıdır ancak doğum sırasında bebeğin dışarı çıkmasına izin verecek şekilde açılır.

Serviks’in ortasından içeri uterus (rahim) kavitesine uzanan bir kanalı (serviks kanalı) mevcuttur. Serviks’in iç tarafı silindirik epitelle dış tarafı (gözle görünen tarafı) yassı epitelle kaplıdır. Serviks’in enflamasyonuna servisit denilir. Bu enflamasyonun en sık nedeni enfeksiyondur. Servisite neden olan enfeksiyonların nedeni cinsel aktivite olabilir ama durum her zaman böyle değildir. Bu durum tipik olarak akut veya kronik olarak sınıflandırılır. Akut servisitte belirtiler aniden başlar. Kronik servisit aylarca sürer.

Sebepleri

Akut servisit tipik olarak aşağıdakiler gibi cinsel yolla bulaşan bir enfeksiyon nedeniyledir

• herpes

• klamidya

• trikomoniyaz

• insan papilloma virüsü (HPV)

• gonore

Belirtiler

• kokulu olabilecek uzun süreli gri veya beyaz vajinal akıntı

• vajinal ağrı

• cinsel ilişki sırasında ağrı

• pelvik basınç hissi

• bel ağrıları

• Bazı kadınlarda hiçbir belirti şikayet yoktur

Servisit ilerlerse, servikste önemli enflamasyon gelişebilir. Bazı durumlarda açık bir yara haline gelebilir. (Servikal erezyon)

Yaranın tanısı çok kolaydır ve doktor tarafından yapılan jinekolojik muayenede göz ile kolaylıkla konulmaktadır. Mutlaka pap smear testi yapılmalıdır. Smear testinin güvenli bir şekilde alınamayacağı taze kanamalı, çok büyük rahim ağzı yaralarında, lezyonlarda ve şüpheli yaralarda doğrudan smear testine gerek duymadan kolposkopik inceleme ve kolposkopk biopsi yapılması daha doğrudur.